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Title
A Study on Knowledge Support for the Globalization of Small-to-Medium Companies with Strong Growth Potential
Alternative Title
A Study on Knowledge Support for the Globalization of Small-to-Medium Companies with Strong Growth Potential
Author(s)
박태호
Alternative Author(s)
Park, Tae-Ho
Publisher
한국과학기술정보연구원
Korea Institute of Science and Technology Information
Publication Year
2013-10
Description
funder : 미래창조과학부
funder : KA
agency : 한국과학기술정보연구원
agency : Korea Institute of Science and Technology Information
Abstract
산업에서 중소기업이 차지하는 비중(총 사업체 수의 90%이상 차지, 전체 근로자의 60%이상 종사)만큼 R&D 투자자금 지원, 각종 세제지원 등을 비롯한 정부의 중소기업 지원정책만 해도 수천여 가지에 달하고 있다. 중소기업지원은 감세, 저대출금리등의 세제지원, 자금지원, 중소기업으로부터의 정부 조달비율 증가, 기술지원, 경영지원, 정보지원, 연구개발지원등 다양하다. 이러한 여러 중소기업지원방법이 있지만, 한국의 정부기관, 정부출연기관, 연구소들은 각기 기능에따라 중소기업지원의 방법과 영역이 중복되는 부분들도 있겠지만 각각 설립목적에따라 특화하려고 한다. KISTI 는 정보분석지원, 과학기술 지식정보 유통, 슈퍼컴퓨팅지원의 세개 분야 기능을 주목적으로 하고 있다. 이런 비젼을 가지고 중소기업에 대하여 수요자중심의 정보서비스를 제공하고 기업들에 밀착하여 맟춤형지원서비스를 함으로써, 강소기업들이 도약하는데 많은 도움을 주고 있다. 강소기업들이 제품개발과 상업화 전과정(아이디어 창출 – 특허 – R&D – 제품화 – 마케팅)에서 다양한 수많은 정보를 필요로 한다. 따라서 KISTI 가 모든 과정에서 기술과 자금을 지원해 주는 기관과 유기적 관계를 유지하면서 중소기업에게 지식정보를 제공함은 중소기업의 발전을 위해 절실히 필요로 된다.
본 연구는 세계 유수 중소기업지원 기관들이 제공하는 서비스를 벤치마킹하기 위해 미국의 7 개 대학의 산학협력을, 5 개 국가의 정부출연기관들의 중소기업지원프로그램을, 7 개 국가의 비영리단체들의 중소기업지원 방법을 조사했다. 이들의
중소기업 지원과 협력 방법들은 앞서 말한바와 같이 감세, 저대출금리등의 세제지원, 자금지원, 중소기업으로부터의 정부 조달비율 증가, 기술지원, 경영지원, 정보지원, 연구개발지원등 다양하다. 본 연구가 세계 유수 중소기업지원 기관들이 제공하는 서비스를 조사하여 KISTI 의 지식서비스와 비교한 결과, KISTI 의 서비스는 세계 어디에서도 예를 찾기 보기 힘든 중소기업지원이다.
KISTI 는 해외 여러 중소기업지원기관이 제공하고 있는 서비스, 즉 중소기업교육, 워크샵, 세미나, 컨프런스, 회원들간의 모임, 과학기술정보 유통, 전문가멘토링, R&D 지원, 웹기반 다양한 과학기술 정보 제공을 하고 있다. KISTI 는 최근 2009 년에 산학연 지식공동체인 ASTI(과학기술정보협의회)를 출범시켜, KISTI 의 방대한 지식자원, 우수한 정보분석, 강력한 슈퍼컴퓨팅을 토대로 중소기업의 R&DB 를 지원하기 시작했다. 정부출연연구기관의 연구원, 대학교수, 다양한 분야의 전문가들을 회원사로 등록된 중소기업을 지원하는 인력풀로 활용하고 있다. 미국 중소기업청(SBA)의 지원을 받아 활동하고 있는 미국의 SCORE 기관은 다양한 산업분야의 지식과 경험을 보유하고 있는 자원자들을 활용하여 산업체나 기업가들을 도와 주고 있다. 대부분의 KISTI 인력자원풀이 KISTI 의 재원적 지원에 의해 기업들에게 멘토링을 해 준다면, SCORE 의 모든 인력자원풀은 자원자들로 구성되어 있고 많은 자원자들이 은퇴한 기업가들이다. KISTI 도 SCORE 와 같은 인력자원을 확보한다면, 기업운영 경험을 가진 자원자들이 실제적으로 중소기업들을 많이 도와 줄 수도 있으리라 본다. 중소기업들은 인적ㆍ물적ㆍ네트워크 자원면에서 열악하여 기술이 있어도 상업화에 있어서 가능한 시장파악, 시장정보분석, 시장진출 및 연결, 마케팅등의 정보면에서 뒤떨어진다. 그래서 강소기업들에게 단지 과학기술에대한 정보제공과 분석만의 지원으로는 강소기업이 한단계 더 성장을 위한 발돋움을 하기에는 부족하다. 이런 측면에서 볼때 KISTI 의 ASTI 발족과 비젼은 강소기업에대한 적극적 지원차원에서 매우 시기 적절했고 필요한 조치였다고 본다.
본 연구가 조사한 미국내의 연방정부 및 주정부산하 중소기업지원기관들이 중소기업에 무상지원 혹은 저금리대출을 통하여 자금을 지원해 주고, 중소기업들은 이 자금으로 자체 필요한 정보서비스를 컨설턴트나 용역기관에 의뢰한다. 그러나, KISTI 는 세계적으로 예를 찾을 수 없는, 지식정보에대한 맟춤형지원서비스를 통해 강소기업들이 신기술과 신제품으로 한국내외 시장 개척을 하도록 돕고 있다. 이는 타국가 중소기업지원기관들의 자금지원을 이용하여 중소기업들이 스스로 필요한 서비스를 찾는 방법과 대조적이다고 할 수 있다. 앞서 말했던 것과 같이 인적ㆍ물적ㆍ네트워크 자원면에서 열악한 중소기업들이 자금지원을 받더라고 필요한 지식정보를 제공 받을 수 있는 최적의 컨설턴트나 용역기관을 찾기란 쉬운 일이 아니다. 그러나, KISTI 는 자체가 보유하고 있는 정보와 전문가/정부출연연구소/대학교수의 네트워크을 통해 중소기업들의 자체 노력에의한 것보다는 보다 더 최적의 지원을 적기에 제공할 수 있다고 본다.
현재에 KISTI 가 중소기업, 대학교수, 연구자, 정부기관를 중심으로 구축한 한국내 네트워크으로 기업의 니즈를 정확하게 파악해 맞춤형 정보를 지원하고 있다. 강소기업의 기술적·시장적·사업적 발전을 위해서는 사업의 글로벌화를 가속해야 한다. 이런 측면에서 2011 년 9 월의 '한중 ASTI 기술교류 및 기술이전대회'는 뜻깊다고 볼 수 있고, 한국기업들의 중국진출 및 기술교류를 활발하게 하도록 하는 과학기술 정보지원 서비스의 첫걸음이라고 볼 수 있다. 이 중국과의 기술교류 및 중국시장정보지원을 한 것을 경험으로 하여 해외 다른 지역으로 서비스를 확대해서 한국강소기업들의 해외시장 진출에 필요한 맟춤형 시장 및 기술정보를 제공하고 KOTRA 등 타기관과 협조하여 강소기업들이 One-Stop 지식지원서비스를 받을 수 있는 Solution 을 제공해야 할 것이다.
이런 관점에서 본연구는 특히 세계의 기술과 벤처의 첨단지인 실리콘밸리에 거점을 둠이 필요하다고 판단된다. 한국에서 최근에 구축했던 기업, 대학교수, 연구자, 정부기관의 네트워크를 실리콘밸리에서도 형성하여 한국의 네트워크와 연결하여 한미 CONNECT 프로그램을 추진함을 제언한다. 보다 지속적인 한미 CONNECT 프로그램의 유지를 위해서는 실리콘밸리내의 대학센터가 프로그램 수행 파트너로 됨이 바람직하다고 본다. 또한 기업에서 고객관계관리로 널리 이용되고 있는 CRM 시스템을 구축하여 강소기업들의 필요를 지속적으로 관리하고 커뮤니케이션을 최적화함으로써 강소기업의 발전을 도울 수 있으리라 본다.

Small businesses in many countries compose more than 90 percent of the listed firms and produce about 50% of the gross national product and employ about 60% of the working people so that their sustainability contributes to the health of nation’s economy. There are many organizations helping small to medium enterprises (SMEs), such as government agencies, government sponsored non-profit organizations, government-funded research institutes, and universities. They help their SMEs sustain and grow in the business through commercial loans, support for the R&D, higher priority in the government contracts and procurement, tax relief and benefits, government regulation favorable to small business, training, counseling, mentoring, information about running business and improving productivity, export-related information such as trade leads and export counseling, resources for technology transfer, etc. Generally, their supports can be categorized into three areas: financial support, technical support, and information support. KISTI is a unique government-funded research institute with strategic goals of maximizing the efficiency of science and technology R&D and supporting high-tech R&D for researchers by providing a variety of information and computing service to companies and research institutions.
This project studied collaboration of 7 U.S. universities with industries, SME support programs of government sponsored agencies in 5 countries, and SME supports of 7 non-profit organizations in 7 countries to benchmark their SME supports. Universities, such as Georgia Tech and Purdue University, support performance improvement of SMEs through various programs and services that utilize faculty and students. And also some university’s programs, such as Stanford’s H-STAR (the Human-Sciences and Technologies Advanced Research Institute) aim at connecting university resources with other universities and industries through partnerships, grants and contracts. Government-funded institutes have several programs to assist in SMEs for their growth by funding grants, providing mentoring and training service, and having workshops and seminars. Non-profit organizations usually received government grants to provide similar SME support services to the programs offered by government-funded organizations.
KISTI started ASTI (Association of Science and Technology Information) in 2009 to support SMEs for their R&D and technology commercialization. The ASTI is a very unique initiative in the world to provide SMEs with science and technology information based on one to one customized service. It is quite different from any other SME support organizations in the world in that those other organizations usually provide SMEs with funds and R&D support, but not one-to-one knowledge support. SCORE which is a nonprofit association supported by the U.S. Small Business Administration (SBA) provides SMEs with free, confidential business counseling and mentoring. Its service manpower is different from ASTI’s in that at the SCORE all volunteers help SMEs get off the ground, grow and achieve their goals through education and mentorship.
The science and technology of SMEs could be a main core competency of them so that most government sponsored agencies and laboratories allow SMEs facing a technical challenge to access their unique expertise. At no cost to the business, SMEs can seek assistance from lab scientists or engineers for projects that require testing, design consultation, and access to special equipment or facilities. Furthermore, SMEs need supports for all three dimensions and mentoring from them to acquire the valuable information, develop commercializable technology, and obtain sufficient fund. In this view point, KISTI’s ASTI program plays an important role of providing knowledge service of one dimension which should not be ignored and overlooked.
There is no SME supporting agency but KISTI which provides SMEs with one-stop and customized 1:1 knowledge service. KISTI is the only government sponsored agency in the world which helps SMEs with such unique service. KISTI can expand its service to the one-stop knowledge support by establishing SME sponsorship relations with other SME sponsoring agencies which can assist in science and technology development and financial support. Globally connected boot camps can also assist SMEs in ensuring that their employees go through quality training that provides up-to-date knowledge, skills, and practical hands-on experience in a limited time frame. An alternative approach to providing SMEs with knowledge about culture, environment, business practices, laws, accounting, business licensing, etc. could be using online education/training programs which are particularly good for SMEs.
The current ASTI activities heavily focused on supports for SMEs within Korea and are recently expanded abroad. The global expansion should be reached to more developed countries, such as the U.S. Based on this KISTI’s role, this study suggests the following three action items in the next year: (1) establishing a global connect program in the U.S., (2) running an online training program, and (3) establishing a CRM system.
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7. KISTI 연구성과 > 연구보고서 > 2013
URI
https://repository.kisti.re.kr/handle/10580/11216
http://www.ndsl.kr/ndsl/search/detail/report/reportSearchResultDetail.do?cn=TRKO201500002291
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 http://www.ndsl.kr/ndsl/commons/util/ndslOriginalView.do?dbt=TRKO&cn=TRKO201500002291
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