download0 view741
twitter facebook

공공누리This item is licensed Korea Open Government License

Title
과학기술동향 모니터링 사업
Alternative Title
Technology Trends Monitoring
Author(s)
한선화최성배강현무최현규윤정선이주영공수연김정화이경욱
Alternative Author(s)
Han, Seon-Hwa; Choe, Seong-Bae; Gang, Hyeon-Mu; Choe, Hyeon-Gyu; Yun, Jeong-Seon; Lee, Ju-Yeong; Gong, Su-Yeon; Kim, Jeong-Hwa; Lee, Gyeong-Uk
Publisher
한국과학기술정보연구원
Korea Institute of Science and Technology Information
Publication Year
2004-12
Description
funder : 국무조정실
agency : 국무조정실
Abstract
○ 해외과학기술동향정보 수집
·해외 학술지, 전문과학기술사이트, 전문뉴스사이트, 뉴스레터, 신문·잡지 등을 활용한 주요 해외 동향 정보 수집
·분야별 전문가와 해외 주재 정보원을 활용한 정보 수집
·정보제공자 전용 웹검색로봇을 활용한 신속한 정보 입수
·제공자 전용 웹사이트 활용으로 신속한 정보 DB화 및 서비스
·미국 이외의 국가에 대한 정보 수집 강화
·선진국 및 경쟁국의 정보를 언어장벽 없이 신속한 서비스 체제 확립
○ 해외과학기술동향정보 서비스
·매일 새로 입력되는 정보를 E-mail로 전달하는 Push Mail 맞춤정보서비스
·과학기술 주제분류, 신성장동력산업 분류, 6T분류 서비스 체계 실시
·상세검색 기능 강화(분야별, 년도별, 최신자료별 검색기능 및 3가지 주제분류에 의한 "주제별보기" 서비스 강화
·e-book 서비스(주간 TLD, 동향지)
·주간 “TLD(Techno Leaders' Digest)" 정책지 발간 및 배포
·일단위의 최상위 조회횟수별 “Hot News" 서비스
·수요자 참여형 국내과학기술동향 정보서비스 실시
·협력 기관 및 정보 수요 기관에 콘텐트 제공 및 판매
·ISO 9001:2000 품질인증에 의한 정보서비스
·맞춤정보 서비스를 위한 이용자 설문조사
○ 정보품질 향상을 위한 지식관리 기법 강화
·정보 관리에 있어 지식관리기법 활용에 대한 방법론 도출
·정보 품질에 대한 사용자 Feedback 접수 방법론 도출
·필요한 정보를 적시에 입수하기 위한 전문가 지도 작성
·도출된 방법론의 적용
·다양한 주제의 정보서비스를 위한 정보제공자 모집 확대
·3단계 정보 품질평가에 의한 고품질 서비스
·정보 품질 향상을 위한 정보원별 인센티브/페널티 제도

○ Collection of the information of overseas S&T trends
·Collecting cutting-edge trends in S&T fields through journals, professional internet sites, newsletters, newspapers and magazines
·Field experts and overseas resident reporters are selected and they translate the overseas articles from various sources
·Prompt gathering of information using web search robot
·Providing private WWW site for the reporters so that the collected information can be added to DB and offered immediately
·Reinforcing the collecting of non-US information
·Establishing prompt S&T information of developed countries service system without language barriers
○ Service of the information of overseas S&T trends
·Push Mail service which delivers daily updated information on demand via e-mail
·Implementing the service of categorization according to fields of S&T subjects, projects for the next generation growth engine of future industries and 6 major technologies
·Strengthening the function of the advanced retrieval service(by subjects, periods, recent updates and 3 subject categorization)
·e-book service(weekly Techno Leaders' Digest and trends magazine)
·Publishing and distributing weekly Techno Leaders' Digest including S&T policy trends of the world
·"Hot News", articles daily counted on the top ranking
·Domestic S&T information trends service with the direct participation of end users
·Granting or selling contents to other cooperative and information demanding organizations
·Information service by ISO 9001:2000 quality certification
·Satisfaction survey of information on demand service users
○ Strengthening strategies of knowledge management for quality control
·Information management deduct methodology for strategies of knowledge management
·Deducting methodology to reflect user's feedback of the information quality
·Preparing an expert map to timely obtain necessary information
·Applying deducted methodology
·Expanding the recruitment of reporters to diversify the subjects of information
·Information quality control by 3-step evaluation process
·Incentive and penalty system for the quality control
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:
7. KISTI 연구성과 > 연구보고서 > 2004
URI
https://repository.kisti.re.kr/handle/10580/11011
http://www.ndsl.kr/ndsl/search/detail/report/reportSearchResultDetail.do?cn=TRKO201100007967
Fulltext
 http://www.ndsl.kr/ndsl/commons/util/ndslOriginalView.do?dbt=TRKO&cn=TRKO201100007967
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML

Browse