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Title
Korea@Home 플랫폼 기반 분산 렌더링 시스템 개발
Alternative Title
Development of RenderFarm System on Korea@Home
Author(s)
김웅순김형균최상해김해용장진욱
Alternative Author(s)
Kim, Woong-Soon; Kim, Hyung-Gyoon; Choe, Sang-Hae; Kim, Hae-Yong; Jang, Jin-Wook
Publisher
한국과학기술정보연구원
Korea Institute of Science and Technology Information
Publication Year
2003-12
Description
funder : 국무조정실
Abstract
Ⅰ. 제 목
Korea@Home 플랫폼 기반 분산 렌더링 시스템 개발
Ⅱ. 연구개발의 목적 및 중요성
Korea@Home에서 Rendering Farm을 구현할 수 있다면, 전용 렌더팜 H/W가 필요치 않아 애니메이션 제작비를 크게 줄일 수 있으며, 일반에게 Render Farm 서비스를 제공한다면 자체적으로 Render Farm을 구축하기 어려운 소규모 애니메이션 업체도 고품질의 영상물을 제작할 수 있는 기회를 갖게 된다. 이는 애니메이션, 게임과 같은 국내 영상산업의 전반적인 경쟁력 향상을 가져올 것이다.
Ⅲ. 연구개발의 내용 및 범위
본 과제에서는 프레임(frame) 이미지 단위로 분산 렌더링을 수행하는 기존에 방식을 탈피하여, 하나의 프레임 이미지를 작은 여러개의 sub-image로 분산 렌더링 하고 각 sub-image를 렌더링하는 데 꼭 필요한 3차원 모델 데이터 만을 추출하여 참여자 PC로 전송하는 기술을 개발하여 Korea@Home에서의 RenderFarm 구현을 가능하게 한다.
(당해년도 연구 내용)
Render@Home 사용자 PC용 분산 렌더링 프로그램 개발 및 테스트
- Korea@Home 시스템에서 지원해야할 기능 및 API의 명세
- Render@Home용 렌더링 Job 분할 기술 개발
- 하나의 이미지를 작은 여러 개의 sub-image로 분산 렌더링
- 렌더링 sub-job 전송 및 결과 이미지 취합 기능 개발
- 결과 이미지 Viewer
Ⅳ. 연구개발결과
- Korea@Home 시스템에서 지원해야할 기능 및 API의 명세
- Render@Home용 렌더링 Job 분할 기술 개발
- 하나의 이미지를 작은 여러 개의 sub-image로 분산 렌더링
Ⅴ. 연구개발의 활용에 대한 건의
- 대규모의 고품질 렌더링이 필요한 극장용 Full-CG 애니메이션 제작
- 방송.게임 등 각종 동영상 컨텐트 제작
- 영화.광고의 특수효과(SFX) 제작을 위한 3차원 CG 영상 생성
- 건축.공학 분야 시뮬레이션 결과 및 의학 영상 데이터 등의 3차원 가시화
Ⅵ. 기 대 효 과
Korea@Home에서 Rendering Farm을 구현할 수 있다면, 전용 RenderFarm H/W가 필요치 않아 애니메이션 제작비를 크게 줄일 수 있다.
영화․애니메이션 등 컨텐트 산업의 제작 원가 절감을 통한 생산성 향상 및 제작 규모 거대화에 의한 경쟁력 강화.

Ⅰ. Title
Development of RenderFarm System on Korea@Home
Ⅱ. Objective of the study and its importance
Only Render Farm H/W is unnecessary and can reduce animation manufacture rain greatly if can implement Rendering Farm in Korea@Home, and it is had the opportunity that can make for the small scale animation enterprise which is hard to establish Render Farm with a self-enemy if provides Render Farm service to a general to ask a high-quality image.
This will bring an animation, a general competitiveness elevation of domestic visual industry as a game.
Ⅲ. Content and scope of the study
- The function that must support in a korea@home system and apispecifications
- Render@home Rendering job division technology development.
- It is variance rendering with the several sub-image which are small with one image
- Rendering sub-job transmission and results image gather function development
- Client program development for a Render@Home member
Ⅳ. Result of the study
The function that must support in a korea@home system and api specifications
Render@home Rendering job division technology development
It is variance rendering with the several sub-image which are small with one image
Ⅴ. Suggestion for utilization
Animation manufacture for a large scale high quality Rendering necessary theater
Broadcast games all kinds of animation contents manufacture
Three dimensions CG image generation for movie advertisement sfx manufacture
The architectural engineering field simulation results and three dimensions visualization of medical science image data
Ⅵ. Expected Effects
Only RenderFarm H/W is unnecessary and can reduce animation manufacture rain greatly if can implement Rendering Farm in Korea@Home.
Competitiveness strengthens the manufacture cost reduction that contents such as a movie / an animation is industrial by compunction productivity improvement and manufacture scale huge anger
Keyword
렌더링; 분산처리; 렌더맨; 컴퓨터그래픽스; 인터넷 컴퓨팅; rendering; distributed computing; RenderMan; computer graphics; internet computing
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7. KISTI 연구성과 > 연구보고서 > 2003
URI
https://repository.kisti.re.kr/handle/10580/10452
http://www.ndsl.kr/ndsl/search/detail/report/reportSearchResultDetail.do?cn=TRKO200500060138
Fulltext
 http://www.ndsl.kr/ndsl/commons/util/ndslOriginalView.do?dbt=TRKO&cn=TRKO200500060138
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